Anders kijken

de participatie-experience

Bekijk’t… anders zorgt voor training en advies

samen zorgen
Leren door te doen

Wij zetten familie en professional bij elkaar en laten hen de juiste vraag stellen: wat kunnen we met elkaar doen om het leven van de cliënt of het familielid te verbeteren? Dat doen we aan de hand van concrete ervaringen met samenwerken. Want werkelijke participatie is meer dan goed met elkaar kunnen communiceren. Het is in de praktijk ruimte creëren om met elkaar contact te maken, familie én professional. Zo leren zij elkaars ervaring en deskundigheid kennen en daarnaar te handelen. We noemen het leren door ervaren en doen, de ‘participatie-experience’.

training

De training is vanaf dag één gericht op samen optrekken van de professional met familie en naasten. Daarvoor is het nodig alle vaste structuren los te laten en ‘weg te denken’ om van daaruit de ruimte laten ontstaan om een gelijkwaardige relatie tussen familie & professional vorm te geven. We willen op zoek naar een nieuw startpunt. Familie en professionals verkennen met elkaar een nieuwe rolverdeling en formuleren gaandeweg wat zij daarbij nodig hebben en wat dit voor de organisatie betekent. Dat gaat niet vanzelf, daar is ook ondersteuning vanuit het management bij nodig. Het vereist van management en bestuurders dat ze vertrouwen hebben in hun medewerkers en in familie. Dat ze zelf het goede voorbeeld geven door hen deze ruimte te geven en open te staan voor de vragen die uit dit proces naar boven kunnen komen.

aanbod

Wij hebben een aanbod ontwikkeld met verschillende mogelijkheden.

  1. Bekijk’t… anders – Familie en Professional (6 modules)
  2. Bekijk’t… anders – Leidinggevenden (6 modules)
  3. Bekijk’t… anders – Introductie/Werkvorm op congressen (duur ong. 45 minuten)

Met de introductie kunt u ervaren wat onze manier van kijken en werken is.

Een definitief aanbod stellen wij vanzelfsprekend in overleg en op maat vast.




Wat levert het op?

  • Begrip van familie voor de positie van professionals, bijvoorbeeld dat een professional niet altijd meteen ter plekke van alles op de hoogte is.
  • Het verlaagt voor familie de drempel voor bezoek.
  • Het maakt de niet-formele contacten tussen professionals en familie makkelijker.
  • Het haalt de schroom bij de familie weg om professional te vertellen wanneer hen iets stoort, zonder dat het meteen beschuldigend wordt.
  • Het neemt de drempel weg bij de professionals om contact met familie te leggen en om te zeggen wanneer je even iets niet weet.
  • Het stimuleert familie om leuke dingen te doen voor of met hun familielid, of voor de hele groep.
  • Het vergroot het netwerk van de cliënt.
  • Verwachtingen over en weer worden bespreekbaar en daardoor duidelijker.

Uit het eindverslag pilot Siza. Tussen 2012 en 2014 mochten we ons plan uitvoeren bij drie woonlocaties van Siza, Arnhem. Siza biedt zorg en ondersteuning aan mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.


De handen ineen slaan
testimonials
Een familielid had een klacht over het ongeschoren uiterlijk van zijn broer. De begeleider had in haar ogen een goede reden om hem niet te scheren. Zij had die ochtend gekozen voor een uitgebreid ontbijt met hem. We speelden de situatie na. Al snel werd duidelijk het voor familie belangrijk is dat de begeleider vertelt waarom zij die keuze had gemaakt. ‘Je moet niet zeggen dat je het vergeten bent, om maar van de discussie af te zijn’, zei een familielid. Begeleiders waren verrast te horen dat familie het uiterlijk niet altijd het belangrijkste vindt en in dit geval juist blij was met de extra aandacht die de broer had gekregen.uit pilot Siza, Arnhem
Ik vond zelf het contact met familie in het begin moeilijk, vooral om ze echt te leren kennen. Het project creëerde een opening waardoor het voor mij makkelijker ging. Als je gelijkwaardig in gesprek komt, kun je veel meer bereiken. Ik had een soort blokkade, om een soort afstand te behouden, maar dat is nu weg, en ik denk dat dit ook voor het team geldt.uit pilot Siza, Arnhem